КРИТЕРІЙ 1 – Проєктування освітньої програми

Illustration

Формування цілей та проєктування фокусу освітніх програм Університету обумовлені Стандартами вищої освіти, НРК, принципами ЄПВО, Стратегією розвитку Університету, показниками ефективності керівництва ЗВО, керівників структурних підрозділів і викладачів, функціональними стратегіями (маркетинговою, ресурсного забезпечення(кадровою), організаційно-управлінського забезпечення, інтернаціоналізації, фінансової, корпоративної лояльності), результатами системного моніторингу та громадського обговорення. Цей процес є безперервним та інтерактивним, бо до нього залучені усі учасники освітнього процесу та зовнішні стейкхолдери. Згідно з принципом автономії ЗВО, Університетом розроблені локальні нормативні акти, що не суперечать національному законодавству та окреслюють здобутки і напрями вдосконалення культури якості. Серед них:

Illustration

Підкритерій 1.1. Відповідність ОП стандартам вищої освіти за відповідною спеціальністю та рівнем вищої освіти (за його наявності).Освітня програма дає можливість досягти результатів навчання, визначених стандартом вищої освіти за відповідною спеціальністю та рівнем вищої освіти. За відсутності затвердженого стандарту вищої освіти за відповідною спеціальністю та рівнем вищої освіти програмні результати навчання затверджуються закладом вищої освіти і мають відповідати вимогам Національної рамки кваліфікацій для відповідного кваліфікаційного рівня.
● На етапі проєктування освітньої програми ЗВО здійснює аналіз чинного стандарту вищої освіти завідповідною спеціальністю та рівнем вищої освіти;● ОП повністю враховує вимоги стандарту вищої освіти за відповідною спеціальністю та рівнем вищої освіти, зокрема містить:- перелік обов’язкових компетентностей випускника;- нормативний зміст підготовки здобувачів вищої освіти, сформульований у термінах результатів навчання.
Стандарт вищої освіти встановлює мінімальні вимоги щодо результатів навчання, які мають бути досягнуті в межах освітніх програм для певної спеціальності на певному рівні вищої освіти. Програмні результати навчання мають бути визначені таким чином, щоб вони у сукупності забезпечували досягнення всіх цих мінімальних вимог.Якщо за відповідною спеціальністю та рівнем вищої освіти стандарт вищої освіти відсутній, ЗВО самостійно визначає та затверджує програмні результати навчання на основі Національної рамки кваліфікацій, у якій за допомогою дескрипторів описано кваліфікаційні вимоги для кожного рівня. Кожен програмний результат навчання має відповідати вимогам до кваліфікації для відповідного рівня НРК.Якщо затвердження/внесення змін до стандарту вищої освіти за відповідною спеціальністю та рівнем вищої освіти відбулося під час реалізації ОП, ЗВО здійснює приведення програмних результатів навчання (компетентностей) ОП у відповідність до цього стандарту згідно з визначеною ЗВО процедурою.

Illustration

Підкритерій 1.2. Відповідність ОП професійним стандартам (за наявності).Зміст освітньої програми враховує вимоги відповідних професійних стандартів (за наявності). Освітні програми, що передбачають присвоєння професійних кваліфікацій, мають забезпечувати виконання вимог відповідних професійних стандартів.
Якщо освітня програма передбачає присвоєння професійної кваліфікації:● визначені умови (критерії) присвоєння професійної кваліфікації (результати навчання, компетентності, вимоги до мінімально необхідного рівня знань, умінь, навичок тощо);● сукупність умов (критеріїв) присвоєння відповідної професійної кваліфікації забезпечує виконання всіх вимог професійного стандарту. Варто пояснити, яким чином ОП забезпечує виконання вимог до знань, вмінь, навичок та компетентностей, визначених відповідним професійним стандартом;● у ЗВО визначені принципи і процедури, що передбачають оцінювання компетентностей здобувачів освіти, котрі претендують на присвоєння професійної кваліфікації, зокрема інструменти і механізми перевірки здатності здобувача виконувати всі трудові функції, визначені професійним стандартом. Варто навести посилання на документи ЗВО, які визначають порядок присвоєння цієї професійної кваліфікації або відповідні процедури, методи демонстрації компетентностей, або критерії (умови) присвоєння професійної кваліфікації відповідно до чинного законодавства; ● засоби, прилади, інструменти, контрольно-оцінювальні матеріали, які застосовуються для оцінювання компетентностей здобувачів освіти, відповідають вимогам професійного стандарту.
Якщо стандарт вищої освіти містить вимогу щодо обов’язкового присвоєння професійної кваліфікації за конкретною професією (однією із професій переліку), то освітня програма передбачає присвоєння професійної кваліфікації за цією професією.
До 1 січня 2030 року в разі відсутності професійного стандарту присвоєння професійної кваліфікації може здійснюватися ЗВО за погодженням із Національним агентством кваліфікацій у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.

● Закон України «Про вищу освіту» (ст. 91, пп.28 п.2 Прикінцеві та перехідні положення)

Illustration

Підкритерій 1.3. Цілі ОП, їх взаємозв’язок з місією та стратегією Університету.Освітня програма має чітко сформульовану мету, яка відповідає місії та стратегії закладу вищої освіти.● ЗВО має офіційний затверджений належним чином документ/документи, який/які містять місію та стратегію закладу;● мета (цілі) освітньої програми відповідає(ють) її змісту та корелює(ють) з її особливостями;● реалізація освітньої програми сприяє втіленню ЗВО його місії; ● кореляція мети освітньої програми зі стратегією розвитку ЗВО створює передумови для її якісної реалізації та постійного удосконалення.
Додатково для міждисциплінарних освітніх програм:● мета міждисциплінарної освітньої програми сформульована з урахуванням дотичності до кожної із заявлених спеціальностей (галузей).
Кожна освітня програма Університету має унікальні риси, проте всі вони розроблені та впроваджуються у кореляції зі Стратегією розвитку Університету, перспективними планами розвитку факультетів і кафедр. Місія Університету відбивається у баченні призначення освітньої програми та місця її випускників у суспільстві та на ринку праці.

Illustration

Підкритерій 1.4. Залучення стейкголдерів до формулювання цілей та програмних результатів навчання.Мета освітньої програми та програмні результати навчання визначаються з урахуванням потреб заінтересованих сторін.
● ЗВО досліджує потреби заінтересованих сторін до початку проєктування ОП. Варто проаналізувати, яким чином здійснюється вивчення інтересів здобувачів вищої освіти, роботодавців, академічної спільноти та інших стейкголдерів (анкетування, спільні засідання, зустрічі тощо);● ЗВО визначає та аналізує потреби стейкголдерів, використовує зовнішню експертизу під час проєктування освітньої програми;● виявлені потреби заінтересованих сторін враховано під час визначення мети та програмних результатів навчання за освітньою програмою.
Залучення стейкхолдерів до формування цілей та програмних результатів навчання – обов’язкова процедура, що здійснюється кафедрою/кафедрами (які реалізують освітню програму) та спеціальними підрозділами Університету (Центр забезпечення якості освіти НаУКМА та Центр кар'єри та працевлаштування студентів та випускників). В Університеті напрацьована практика залучення внутрішніх і зовнішніх стейкхолдерів до моніторингу та громадського обговорення Освітніх програм у наступних форматах:● проведення спільних засідань кафедр з іншими ЗВО;● організація роботи ради з якості;● організація і проведення міжнародних і загальноукраїнських круглих столів; ● проведення тематичних онлайн-зустрічей;● проведення систематичних опитувань студентів, аспірантів, випускників, роботодавців, партнерів на підставі Положення про критерії оцінювання знань здобувачів вищої освіти в Національному університеті «Києво-Могилянська Академія»;● проведення панельних дискусій в рамках науково-практичних конференцій.

● Витяги з протоколів засідань кафедр щодо моніторингу Освітньої програми

Illustration

Підкритерій 1.5. Контекст, у якому існує ОП. Врахування тенденцій розвитку спеціальності і галузевого контексту, тенденцій розвитку ринку праці, регіонального контексту та досвіду аналогічних вітчизняних та іноземних ОП.
Мета освітньої програми та програмні результати навчання визначаються з урахуванням тенденцій розвитку науки, спеціальності, ринку праці, галузевого та регіонального контексту, а також досвіду аналогічних вітчизняних та іноземних освітніх програм.
● Врахування ЗВО контексту реалізації освітньої програми під час формулювання мети та визначення програмних результатів навчання, зокрема:● Під час розроблення освітньої програми було взято до уваги сучасні тенденції розвитку науки та відповідної спеціальності. Варто проаналізувати, у який спосіб відбувався аналіз, а також врахування визначених тенденцій;● Досліджено тенденції ринку праці, проаналізовано можливості працевлаштування випускника освітньої програми, враховано поточні та перспективні потреби ринку праці, визначено компетентності, важливі для його успішної професійної діяльності;● Розробленню освітньої програми передувало дослідження потреб галузі та регіону, наприклад, у результаті взаємодії з роботодавцями, ознайомлення з регіональними цільовими програмами та планами заходів з реалізації регіональних та галузевих стратегій розвитку тощо; ● Розробниками здійснено реальний критичний аналіз змісту аналогічних освітніх програм в Україні та за кордоном. Варто звернути увагу, коли, яким чином та які саме освітні програми було проаналізовано, які підходи було взято до уваги, які практики запозичено, які ж, навпаки, відкинуто за результатами здійсненого аналізу.

Illustration

Кожна ОП вдосконалюється шляхом моніторингу та змінюється відповідно до: 1. Світових, європейських та вітчизняних тенденцій розвитку спеціальності та галузі, що підтверджується спільними науковими дослідженнями, реалізацією спільних партнерських угод та спільних ОП і втіленням функціональної стратегії інтернаціоналізації;
2. Тенденцій розвитку ринку праці та регіонального контексту, що реалізується завдяки ефективній функціональній стратегії маркетингу;
3. Досвіду аналогічних вітчизняних та іноземних програм підготовки здобувачів освіти, що підтверджується наявним досвідом гарантів та членів проєктних груп отриманим під час програм підвищення кваліфікації, наукових стажувань та міжнародної академічної мобільності.
Освітні програми НаУКМА спрямовані на виконання Стандартів, НРК та містять результати навчання і компетентності, що роблять програми Університету унікальними, а їх випускників – конкурентоспроможними на ринку праці регіону, України, світу. Здобувачі вищої освіти НаУКМА, це – представники всіх областей України. Понад 90% випускників працевлаштовані на посадах, що вимагають вищої освіти. Майже третина здобувачів вищої освіти працевлаштовуються на підприємствах, де проходять практику, ще під час навчання в Університеті. Географія працевлаштування наших випускників доволі широка. Здобувачі та випускники СО «Бакалавр» переважно знаходять роботу в Києві та області (понад 75%), здобувачі СО «Магістр» будують свою професійну кар’єру, як правило, в містах-мільйонниках та за кордоном (США, Канада, Великобританія, Німеччина, Франція, Італія, Австрія, Чехія, Польща та ін.). Аспіранти і докторанти Університету, в левовій часті, є науковцями-практиками, які реалізовують свій потенціал як в Україні так і по всьому світу. Отримуючи наукові ступені та вчені звання, маючи можливість бути залученим до міжнародної та національної мережі науковців із своїми експериментальними базами в Канаді, США, Болгарії, Греції, Угорщині, Швеції, Польщі, Чехії, Франції, Австрії, Німеччині та інших країнах вони посилюють Університет та академічні інститути, владні структури та громадський сектор, провідні промислові підприємства та бізнес-корпорації.